de Ondine naar de Spiegelwaal

Geplaatst op 08-06-2021  -  Categorie: Huisvesting

We ondine-havenschrijven maandag 31 mei 6:45 uur als Rens, Nus en Henk aan boord gaan van de Iris, het werkschip dat de Ondine naar de Spiegelwaal zal varen en daar aan 2 meerpalen zal verankeren. Het is mooi weer en het belooft een mooie dag te worden.

 

 

 

Het eerste stuk vaart de Iris met de Ondine langszij de haven uit naar het Maaswaalkanaal. Daar gaat het richting de sluis bij Weurt waar een sleepboot de Ondine overneemt omdat de Iris met de Ondine ernaast niet in de sluis past.

ondine-henk-en-rens-drinken-koffieVolgens tekening meet de Ondine 7 meter breed en dat is samen met de 9 meter van de Iris precies 16 meter wat weer precies de maximale breedte van de sluis is. In werkelijkheid blijkt de Ondine zo’n 20 cm breder. Dat werd gelukkig op de vrijdag voor het transport ontdekt, zodat er net nog op tijd een sleepboot kon worden geregeld. 
ondine-door-de-sluis

Na de sluis komt het spannende deel van de tocht, de oversteek van de Waal. De randen van de Ondine liggen niet zo hoog boven water en de kapitein van de Iris heeft gemeld dat als er veel golfslag zou zijn hij dan zou moeten wachten op rustig water. Gelukkig is de Waal als een spiegel en komen er geen 6-baksduwgevaarten aan en kunnen we gelijk, na het verlaten van de sluis, schuin oversteken naar de ingang van de Spiegelwaal. Daar aangekomen geeft de Iris vol gas om de bocht te kunnen halen. Toch nog even een spannend momentje waarna de motor stilvalt en de Ondine langszij de Iris in de Spiegelwaal dobbert.

De ontvangst is prachtig met voorzitter Cor op z’n fiets op het eiland en een stuk of wat skiffs in het water. De Iris neemt de bocht richting de Oversteek. Daarna wordt nog even gestopt bij de Steiger van Berkens waar het werkvlot wordt opgepikt en vervolgens komt de Zaligebrug in zicht. De Ondine gaat er gemakkelijk onderdoor maar dat geldt niet voor de Iris. ondine-bij-de-zaliger-met-corMet het het hoge water is er onvoldoende ruimte maar de kapitein geeft aan dat, als alles zo ver als mogelijk omlaag wordt gehaald, het zou moeten lukken. Als laatste gaat ook de stuurhut omlaag en dan gaat ook de Iris er net onder door. Lachende gezichten aan boord en applaus vanaf de brug en de wal, waar zich inmiddels een aantal leden van De Waal hebben verzameld. Het gaat lukken, nog een paar honderd meter varen en dan ligt de Ondine op z’n plaats. Het voelt als een overwinning.

ondine-met-trotse-cor

Nu alleen nog de palen de bodem in en de beugels aan de Ondine. Palen van 21 meter lang, 71 cm doorsnee en 1,1 cm wanddikte die voor de stevigheid 8 meter diep de bodem in gaan. Om de palen te kunnen berekenen moesten we eerst de stroomsnelheid in de Spiegelwaal weten. Die is niet bekend en dus hebben we tijdens de hoogwaterstand van de Waal in januari 2018 met stopwatch en een drijvend stuk hout in de Spiegelwaal de stroomsnelheid bepaald. Die waarde hebben we geëxtrapoleerd naar de hoogst denkbare waterstand. Een ingenieursbureau uit Hengelo heeft mede op basis daarvan de afmetingen van de palen bepaald.

Het bepalen van de positie van de palen vraagt heel wat meer inzet en overleg. Rijkswaterstaat en Waterschap Rivierenland gaven aan dat de palen alleen in het vlakke deel van de Spiegelwaal mogen staan en dus niet in de helling van de dijk. ProRail gaf aan dat een zone van 30 meter rondom de pijlers van de spoorbrug vrij moet blijven. We kregen een plattegrondtekening met de spoorbrug en het pad erop maar goede tekeningen met de waterdiepte ontbreken. Dan maar weer zelf aan de slag en met het witte bootje en een meetlint met een steen eraan is de diepte van de Spiegelwaal waar de Ondine komt in beeld gebracht. Vervolgens is de Ondine met de palen ingetekend.

Boven op de kraan van de Iris zit een GPS-ontvanger. Zo kan een paal, hangend in de kraan, exact op GPS-locatie worden geplaatst. Moesten we nog wel eerst de GPS-locatie van de palen bepalen. Dat is met een plattegrondtekening met rijksdriehoekscoördinaten en een omrekentool naar GPS-coördinaten gelukt. Het klinkt eenvoudig maar was toch nog wel even een puzzeltje maar het is gelukt en de Ondine ligt precies op z’n plaats.

photo-2021-05-25-16-44-00Nu moet de Ondine nog gebruiksklaar worden gemaakt en ook dat is nog wel even een klusje. Er is al heel veel gedaan, zoals het saneren van het asbest en het slopen van de kleedkamers en de clubruimte. Daarmee is tevens de dwarswand gesloopt en nu moet de stabiliteit van de wanden nog worden verbeterd met balken. Het grootste deel van de vloer is al dichtgelegd maar er moet nog een deel worden gedaan. Dan moeten nog de nodige frames worden gemaakt waarop de boten komen te liggen.photo-2021-05-25-16-44-00 2

photo-2021-05-25-16-44-00 3De grootste klus is wel het opknappen van de Ondine aan de buitenkant. Alles moet worden geschuurd en geschilderd en er moeten de nodige stukken slecht hout worden vervangen. Bij de openslaande deuren van de Ondine komt een vlot van 15 meter. Vanaf de Ondine komt een hellingbaan tot op het vlot.

 

 

Wanneer komt de loopbrug?

Velen hebben het reeds gevraagd: “wanneer komt de loopbrug”. De loopbrug komt er volgens de planning over ca 1,5 jaar. O, hoor ik u denken. Dat zit zo. De Waal heeft nu een tijdelijke vergunning voor de Ondine van 3 jaar. In die tijd moet worden geregeld dat er een definitieve vergunning is. De eerste stap die nu wordt gezet is de bestemmingsplanwijziging voor het clubgebouw tot maatschappelijke bestemming en sport, voor de loodsen tot wonen en voor een deel van de Spiegelwaal tot opslag voor boten. Die procedure gaat met alle inspraakprocedures erbij ca één jaar duren. In die tussentijd gaan we in overleg met de Gemeente, Rijkswaterstaat en het Waterschap over de mogelijkheden en randvoorwaarden voor de definitieve vergunning van de Ondine en de vergunning van een loopbrug met landhoofd op de wal. Als dat rond is kunnen offertes worden aangevraagd voor de loopbrug met vlot en met een aannemer voor het landhoofd. Zo lang er geen loopbrug is gaan we een pontje inzetten.

Wanneer gaat de Ondine als botenhuis in bedrijf?

Iedereen wil ook weten wanneer de Ondine als botenhuis in bedrijf gaat. De belangrijkste voorwaarde is dat de nieuwe vlotten er zijn. Die zijn besteld en komen ca half juli maar het kan ook zomaar 2 weken langer duren. In die tussen tijd gaan Rens en Nus met hulp aan de slag. Daarbij is hulp natuurlijk welkom. Daarvoor is nog wat voorbereiding nodig, daarna zal een oproep worden gedaan. We kijken er nu al naar uit om met het pontje naar de Ondine te varen en dan hup de boot in het water. Dat wordt een feestje toch?

 

 

Inloggen


Wachtwoord en/of gebruikersnaam vergeten?

Activiteiten

OKT
19
Tromp Boatrace (tijdrace)

Roei-activiteiten | Hilversum

Tijdrace over 5300 meter voor ervaren roeiers Opgeven via wedstrijdformulier (interne bestanden...

OKT
20
Tromp Boatrace (tijdrace)

Roei-activiteiten | Hilversum

Tijdrace over 5300 meter voor ervaren roeiers Opgeven via wedstrijdformulier (interne bestanden...

OKT
21
houtenvloer plaatsen in de nieuwe botenloods

Overige activiteiten | 09:00 - 15:00 | Energieweg 28 Nijmegen

Dit is een klus georganiseerd door de huisvestingscommissie. Er moet een houten vloer gelegd word...

OKT
21
lunch verzorgen voor vloerenploeg

Overige activiteiten | 12:00 - 13:00 | Energieweg 28 Nijmegen

Dit is een klus georganiseerd door de huisvestingscommissie. Er moet een houten vloer gelegd word...

Roeikleding

thumb3-rv-de-waal3

Officiële wedstrijdkleding van R.V. de Waal kan besteld worden via onderstaande link:

roeigoed.nl